„Béreljen HR vezetőt!” Mik az előnyei és mire érdemes figyelni?

„Béreljen HR vezetőt!” Mik az előnyei és mire érdemes figyelni?
2020.03.21. Kardos András

Egyre több vállalkozás ismeri fel a tényt, hogy az üzleti sikerességük érdekében HR menedzsment szempontból már nem szükséges a korábbi berögzült gondolkodást követniük sem a tehetségek bevonzása, sem a projektjeik megvalósítása érdekében. Alkalmazhatnak részmunkaidőben, vagy akár időszakosan is szakembereket, és ezzel különböző előnyökhöz juthatnak. A WeareHR csapata egy rugalmas, szabadúszó konstrukcióban kínál partnerei részére HR vezetői szolgáltatást.

A szabadúszó szakemberek alkalmazásának ugyanakkor számos előny mellett lehetnek kihívásai is. Mi ezek közül több szempontot is csokorba szedtünk, hogy ezzel is segítsünk a potenciális partnereinknek a lehetőségeiket tisztábban látni, valamint az esetleges aggályaikat eloszlatni.

Az inc.com-on jelent meg Dakota Shane cikke 2018-ban, amelyben gyakorlati szempontból a szabadúszók alkalmazásának több előnyét és kihívását is összeszedi.

Mik is lehetnek az előnyei egy ilyen konstrukciónak?

HR vezető bérlés előnyei

 

  • az ár: a munkavállalók alkalmazásakor nem csupán a bérköltséggel, annak járulékaival, de általában a Cafeteria-val, a munkavállaló számára biztosított eszközökkel (notebook, mobil telefon, vállalati gépkocsi és parkolóhely, stb.), és egyéb juttatásokkal, befektetésekkel is számolni kell (pl. tréning).
  • alacsonyabb pénzügyi rizikó: a szabadúszókat akkor célszerű igénybe venni és nekik fizetni, amikor a vállalkozásnak van munkája számukra. Mivel többnyire projekt alapon, óra-, vagy napi díjon lehet alkalmazni őket, továbbá amikor a vállalkozás nem egy sikeres időszakát éli – vagy épp nincs olyan munka, amiben segítségre lenne szüksége, a szabadúszók nem rónak a munkavállalókhoz hasonló pénzügyi elkötelezettséget a cégre. A munkavállalókat ugyanis akkor is fizetni kell, amikor épp nem tudnak számukra munkát biztosítani.
  • egyre könnyebb őket megtalálni: nemzetközi szinten egyre népszerűbbek a szabadúszókat és a szakértelmüket kínáló oldalak, így egyre könnyebb őket megtalálni. Magyarországon egyenlőre még leginkább az interim managereket közvetítő szervezetek ismertek, de a LinkedIn és a social média korában, hazánkban is meg lehet a megfelelő külsős segítséget rövid keresés után találni.

Az előnyök mellett milyen kihívásokat lát a cikk szerzője egy ilyen munka konstrukcióban? Ezekre a potenciális kihívásokra ugyanakkor milyen megoldásokat kínál a WeareHR csapata? Mivel nem új keletűek ezek az aggodalmak, ezért a nemzetközi szakirodalomban (pl. fastcompany.com) ugyancsak találunk releváns megoldásokat, javaslatokat, amelyeket a WeareHR csapata is alkalmaz, továbbá a strukturáltság érdekében én is segítségül hívok:

Kihívások és megoldási javaslatok

 

  • felügyelet, ellenőrzés hiánya: mivel a szabadúszók többnyire olyan területen dolgoznak, amelyen nincsen az őket alkalmazó vállalkozásnak tudása és/vagy tapasztalata, továbbá a munkájukat is leginkább távmunkában végzik, kihívás lehet a felügyelet hiánya.

A WeareHR megoldása: az első fontos szempont, mielőtt egy szenior, vagy vezető szabadúszót foglalkoztatunk, az elvárások tisztázása, mindkét fél részéről. Meg kell határozni a felelősségi – és hatásköröket, valamint a végső célt. Mit tekintünk sikernek és hogy fogjuk mérni? A megállapodás egy rövid távú munka, vagy egy hosszabb munkakapcsolat próbája? Határozzuk meg együtt a mérőszámokat, amelyek alapján a haladást és a célok teljesülését nyomon tudjuk követni!

  • kiszámíthatatlan munkaminőség: mivel egy szabadúszó alkalmazásának az egyik nagy előnye az ár, ezért egy részletes és alapos kiválasztási folyamatot nem mindig folytatnak le a szabadúszó szakemberrel.

A WeareHR megoldása: ahogy az előző pontnál is írtuk, fontos, hogy a közös munka elindítása előtt a keretek minkét fél részéről le legyenek tisztázva. Emellett mivel saját magunk is részt vettünk számos kiválasztási folyamatban mind munkavállalói, mind munkáltatói, sőt immár ügynökségi szempontból is, ezért szívesen felajánljuk, hogy a megbízót – igény esetén – segítjük egy olyan keretrendszer felállításában, amely alapján nyugodt szívvel tudja ránk bízni a számára oly fontos feladatot, vagy projektet.

  • kisebb elkötelezettség a vállalat iránt: a szabadúszóknak is számlákat kell kiállítaniuk, így ha azt gondolná a Megbízó, hogy ő az egyetlen ügyfelük, az olyan lenne, mint amikor egy pincérről azt gondolnánk, hogy csak a mi asztalunk kiszolgálásán fáradozik.

A WeareHR megoldása: közel 25 éves HR vezetői tapasztalattal a hátunk mögött tisztában vagyunk vele, hogy a lojalitás mindenhol komoly érték. Éppen ezért, mi a WeareHR-nál a saját alapértékeinket tudjuk egy ilyen helyzetben válaszul kínálni – hiszen ezek szellemében dolgozunk, és ezeket tudjuk a Megbízó lojalitási igényével összhangba hozni. Megértés – úgy és azt szállítjuk a Megbízó részére, amire valóban szüksége van. Komplex látásmód – a valós igényre és szükségletekre fókuszálunk úgy, hogy a megoldásunkba beintegráljuk a máshol gyűjtött tapasztalatainkat is. Rendelkezésre állás – Partnerként segítjük a Megbízónkat – ha szüksége van ránk. Értékteremtés: azért alapítottuk a vállalkozásunkat, mert hiszünk benne, hogy jól megkomponált HR folyamatokkal és erős munkavállalói gárdával még több értéket tud a Megbízónk az ügyfeleinek teremteni.

  • a szabadúszók képzésének nehézsége: minden vállalkozás más és más. Mindannyian tudjuk, hogy vannak olyan a vállalattal kapcsolatos nűanszok, amik csak akkor derülnek ki, ha valaki nap, mint nap a cégnél dolgozik. Természetesen megfelelő folyamatokkal és információ átadással ezek a helyzetek minimálisra csökkenthetők

A WeareHR megoldása: éppen ezért azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy az együttműködésünk kezdeni időszakában átlagban legalább kétheti, vagy heti egy munkanapon biztosítsa számunkra a telephelyén való munkavégzés lehetőségét. Továbbá, amennyiben lehetőség van rá, szívesen részt veszünk a vállalkozás új alkalmazottainak megtartott „bevezető oktatáson”, hiszen számunkra is lényeges, hogy minél jobban megismerjük, és ezáltal megérthessük a Megbízónk működését, belső viszonyait, valamint a szervezet potenciális kihívásait és egyben lehetőségeit is.

A fentieken kívül az együttműködés sikere érdekében javasoljuk továbbá:

  • titoktartási megállapodás megkötését a felek között a bizalom elmélyítése érdekében. Amennyiben valaki nem ragaszkodik ehhez, a WeareHR csapata természetesen akkor is biztosítja a rendelkezésére bocsátott, vagy az általa megismert bizalmas adatok és információk megfelelő kezelését. Ez számunkra etikai és erkölcsi kérdés is egyben.
  • mutassunk vezetői támogatást: lényeges lehet munkavállalói szempontból látni, hogy a management hisz az általa alkalmazott szabadúszó szakemberben, továbbá ugyan olyan tisztelettel kezelik és bánnak vele, mint bármely más alkalmazottal. A Megbízók gyakran nem is osztják meg a munkavállalóikkal, hogy a “felvett” szakember külsős, különösen, ha hosszú távon fog a cégnek dolgozni.
  • folyamatosan kommunikáljunk: a hatékony és transzparens munka érdekében.

0 Comments

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*